Friday, December 9, 2022

  Perspektif Penting Bagi Memperolehi Bahasa Kedua


            Menurut Abdullah Hassan (1987), beliau menyatakan bahawa sesetengah individu mempelajari bahasa kedua kerana hidup dalam masyarakat yang berbilang kaum dan bangsa. Dengan ini, setiap manusia perlulah mempelajari bahasa lain selain bahasa ibunda untuk memudahkan sebarang komunikasi. Sebagai contoh, seseorang yang baru tiba dalam masyarakat baru akan dianggap sebagai orang asing. Seseorang itu tidak akan berasa tersisah atau terasing jika dapat menguasai bahasa masyarakat tersebut. Secara umumnya, semua orang mengetahu bahawa penguasaan bahasa pertama adalah berlaku secara semula jadi sejak kanak-kanak masih kecil, manakala ia berbeza dengan penguasaan bahasa kedua kerana bagi memperoleh bahasa kedua ia mestilah dipelajari secara formal dan ia hanya akan berkembang melalui latihan dan pengukuhan. Menurut Kamarudin Hj. Husin (1998) maksud bahasa kedua "adalah bahasa yang kedua dipelajari oleh seseorang itu di samping bahasa kandung yang dia peroleh. Bahasa kedua ini merupakan bahasa asing yang dipelajari untuk tujuan-tujuan tertentu." Penguasaan bahasa kedua ini amat penting kepada seseorang individu kerana bagi memudahkan seseorang individu dapat berkomunikasi dengan orang ramai dengan mudah.

Maksud Perkataan Bahasa Inggeris Dalam Bahasa Melayu

        Terdapat pelbagai cara bagi seseorang itu untuk memperolehi dan menguasai bahasa kedua. Pengajaran bahasa kedua ini sememangnya amat berbeza dengan penguasaan bahasa pertama. Pembelajaran yang bersifat formal, menekankan banyak latihan dan pengulangan hingga dapat membentuk suatu tabiat. Rivers W. M (1964) telah menyatakan bahawa pembelajaran bahasa asing pada asasnya adalah merupakan satu proses mekanikal yang dapat membentuk suatu tabiat. Cara penguasaan bahasa kedua ini adalah sama dengan proses pembentukan tabiat yang lain seperti belajar menaip, berenang, memandu kenderaan, dan sebagainya. Prinsip asas bagi pemerolehan bahasa kedua ini adalah dengan menetapkan jika sekali berjaya dilakukan dengan baik maka ia akan dapat diulangkan untuk seterusnya secara automatik. Proses penguasaan bahasa kedua pada peringkat awal kanak-kanak berkemungkinan sama dengan proses penguasaan bahasa pertama kerana jika kanak-kanak didedahkan kan dengan bahasa kedua pada peringkat kritikal mereka akan mudah untuk memperolehi bahasa kedua ini. Walaubagaimanapun, proses penguasaan bahasa kedua selepas peringkat awal kanak-kanak akan mengalami cara yang berbeza dengan proses pemerolehan pengetahuan bahasa yang pertama. Sebagai contoh, hal ini telah dinyatakan oleh Brown (1980):  "Adult,more cognitively secure, appear to operate from the solid foundation of the first language and thus manifest more interference." 

Dr Sheikh Muszaphar Didik Anak sejak usia kecil

            Seterusnya, terdapat pelbagai faktor untuk seseorang itu mempelajari dan memperoleh bahasa kedua. Antara faktor yang mendorong seseorang itu mempelajari bahasa kedua ialah tuntutan peluang pekerjaan. Pekerjaan yang profesional memerlukan seseorang menguasai penguasaan bahasa kedua iaitu seperti Bahasa Inggeris yang merupakan bahasa antarabangsa misalnya pekerjaan seperti peguam, pensyarah, doktor, guru, jurutera dan sebagainya. Selain itu, faktor kedua ialah bahasa kedua merupakan bahasa majoriti dalam negara berkenaan. Contohnya, keluarga melayu yang berhijrah dan tinggal di negara India perlulah menguasai dan mengetahui bahasa mejoriti di sana seperti bahasa Tamil untuk memudahkan komunikasi. Seterusnya, tuntutan akademik atau sebagai bentuk latihan kognitif. Contohnya di Institusi Pengajian Tinggi Malaysi IPT meletakkan syarat penguasaan Bahasa Inggeris sekurang-kurangnya dengan memperolehi Band 2 dalam peperiksaan Malaysia University English Test MUET dan hal ini menunjukkan Bahasa Inggeris merupakan subjek penting kepada pelajar untuk masuk ke IPT bagi melanjutkan pelajaran. Tambahan pula, Pertuturan dengan sesuatu kaum yang berlainan yang terpaksa mengunakan bahasa kedua. Misalnya di Malaysia, memiliki rakyat malaysia yang berbilang kaum seperti Melayu, Cina dan India dan walaupun Melayu merupakan kaum majoriti Malaysia namun terdapat juga kaum lain yang kurang fasih berbahasa Melayu. Maka, dalam konteks ini bahasa kedua memainkan peranan penting untuk memudahkan masyarakat yang berbilang bangsa ini untuk berkomunikasi untuk kefahaman masing-masing.

Carta Awan Kepentingan Menguasai Bahasa Asing (Bahasa Kedua)

        Bagi seseorang itu ingin mempelajari dan mengukuhkan penguasaan bahasa kedua turut dipengaruhi oleh pengaruh ibu bapa di rumah yang banyak mengunakan bahasa kedua dalam berkomunikasi. Ibu bapa yang mengamalkan pelbagai bahasa di rumah untuk pendedahan dan untuk tujuan mendidik secara tidak langsung dapat memupuk minat kanak-kanak untuk memahami bukan sahaja satu bahasa malah banyak bahasa. Melalui pendedahan ibu bapa sejak dari rumah ia dapat membantu kanak-kanak menguasai bahasa kedua dengan lebih mudah dan lebih releven. Ibu bapa  pada masa kini dapat dilihat sebagai ibu bapa dwibahasa kerana pada masa ini dapat dilihat ramai ibu bapa yang mula mendidik anak-anak mereka dengan pelbagai bahasa dalam berkomunikasi contohnya menerapkan dua pengunaan bahasa iaitu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Hal ini jelaslah bahawa, didikan dalam memperolehi dan menguasai bahasa kedua merupakan peranan yang penting yang perlu dititik beratkan oleh ibu bapa untuk penguasaan bahasa anak-anak mereka. Oleh itu, dengan adanya penguasaan bahasa kedua ini ia memudahkan kanak-kanak untuk lebih berani berkomunikasi, meningkatkan keyakinan dan menjadi individu yang pakar berkomunikasi dalam setiap golongan masyarakat walaupun berbeza bangsa. Pemerolehan bahasa kedua bukan sahaja tertumpu kepada bahasa Inggeris namun banyak juga bahasa-bahasa lain yang boleh dipilih untuk seseorang kuasai. Di dunia ini terlalu banyak bahasa yang boleh dipilih untuk dipelajari dan dikuasi oleh seseorang. Menghadiri kuliah dan kelas bahasa asing juga merupakan suatu langkah terbaik untuk seseorang mempelajari bahasa kedua ini.

Si Cilik Anak Orang Melayu Petah Berbicara Bahasa Inggeris

        Kesimpulan, pemerolehan bahasa kedua merupakan perspektif yang sangat penting untuk dilihat bagi penguasaan komunikasi yang baik. Setiap lapisan masyarakat perlulah mempunyai kesedaran berkaitan kepentingan atau keperluan bahasa kedua ini. Pelbagai kaedah perlu diambil bagi pemerolehan bahasa kedua ini yang perlu diusahakan antaranya seperti melalui kaedah nahu terjemahan, kaedah terus, kaedah semula jadi, kaedah ajuk-hafaz, kaedah linguistik, kaedah gerak balas fizikal keseluruhan dan kaedah suggestopedia. Melalui kaedah-kaedah ini jika ia diterapkan dalam pengajaran bahasa kedua maka hasrat untuk mendidikan seseorang individu dapat menguasai bahasa kedua selain bahasa ibunda dapat direalisasikan.

Bibliografi: 

Norul Haida Bt. Hj Reduzan. (2013). Ilmu Psikolinguistik. Perak: Emeritus Publications.

Hamdan Yusof. Bahasa kedua. Diperoleh pada 26.11.2022  daripada http://hamdanbyusoff.blogspot.com/2012/11/bahasa-kedua.html

Resty Fitriana. Psikolinguistik "Pemerolehan Bahasa Kedua".Diperolehi pada 26.11.2022 daripada http://restyanindita. blogspot.com/2015/05/ psikolinguistik-pemerolehan-bahasa-kedua.html

7 comments:

Pemerolehan Bahasa Pertama Pada Awal Usia Anak Kecil

     Pemerolehan Bahasa Pertama Pada Awal Usia Anak Kecil                 Anak merupakan cahaya mata anugerah Tuhan Yang Maha Esa kepada pas...