Friday, December 9, 2022

 Dunia Kanak-Kanak Istimewa Diskalkulia (Dysculculia)


        Disleksia berasal daripada gabungan perkataan Greek dys yang membawa maksud 'kesukaran' dan lexis yang bermaksud 'bahasa'. Secara literalnya, disleksia bermaksud, 'kesukaran dalam berbahasa' (Ott dalam Sheila Devaraj dan Samsilah Roslan, 2006). Kanak-kanak disleksia hanya mengalami gangguan dalam pembelajaran ketika peringkat kanak-kanak dan bukanya sejenis penyakit. Takrif yang dikemukakan oleh World Federation Of Neorology (1968) dalam Barbara Riddick telah digunakan secara meluas pada masa lalu dan telah membentuk satu platform baru bagi definisi yang lebih tepat lagi iaitu :

" Dyslexia is a disorder manifested by difficulty in learning to read despite conventional instruction, adequate intelligence and sociocultural opportunity. It is dependant upon fundamental cognitive disabilities which are frequently of constitutional origin."

        Bagi lebih jelas, World Federation Of Neorology (1968) mendefinisikan disleksia sebagai satu gangguan dalam diri kanak-kanak yang telah terima pendidikan biasa, tetapi tidak memperolehi kemahiran dalam bahasa, bacaan, menulis dan ejaan yang setaraf dengan intelek.

        Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mendefinisikan murid yang mengalami masalah pembelajaran disleksia ialah murid yang mempunyai kecerdasan mental yang selaras atau melebihi murid-murid biasa tetapi mempunyai kesukaran atau kelemahan yang tinggi dalam kemahiran mengeja, membaca dan menulis. Menurut laman web Sribd , terdapat beberapa kategori disleksia mengikut kategorinya iaitu yang akan dibincangkan dan dijelaskan melalui blog ini adalah diskalkulia (dyscalculia). Diskalkulia (dyscalculia) ini bermaksud seseorang disleksia yang bermasalah dalam pengiraan.

Simbol Matematik
        Diskalkulia (dyscalculia) adalah merupakan kesan isu pembelajaran umum tentang keupayaan kanak-kanak dalam matematik. Ia bukan sahaja memberi kesan di sekolah malahan dapat memberi kesan juga dalam kehidupan seharian mereka. Diskalkulia (dyscalculia) ini turut diterangkan oleh 'Department for Education Skill' (DfES) sebagai suatu keadaan yang mempengaruhi keadaan menguasai atau memperolehi kemahiran dalam aritmetik. Oleh keran itu, kanak-kanak diskalkulia (dyscalculia) ini menghadapi dalam mempelajari fakta nombor dan cara mengunakan formula. Sebagai contoh, 3+2=5 tetapi mereka tidak dapat mentafsirkan bahawa 2+3=5 juga adalah sama. Walaupun sesetengah dari mereka ini dapat memberikan jawapan yang betul tetapi mereka tidak yakin dengan jawapan tersebut.

         Terdapat beberapa ciri yang dapat dilihat untuk mengenalpasti seseorang kanak-kanak itu mempunyai diskalkulia (dyscalculia) ini. Antara ciri yang dapat dilihat ialah seseorang itu menghadapi masalah dan kesukaran dalam mengenal nombor dan simbol-simbol asas dalam matematik. Selain itu sukar menentukan nombor yang besar dan nombor yang kecil. Contohnya, tidak dapat mengenalpasti nilai yang terbesar antara 53 dengan 35. Kanak-kanak diskalkulia (dyscalculia) juga akan mengira sifir 2 atau 5 dalam turunan menurun. Mereka juga lemah dalam pengiraan spontan. Sukar membaca peta atau jadual disebabkan kurang kesedaran tentang kedudukan, arah dan lain-lain.

Gangguan Belajar Kanak-Kanak Diskalkulia (Dyscalculia)
        Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan diskalkulia (dyscalculia) ini. Antara faktornya ialah faktor keturunan. Kajian menunjukkan bahawa sebahagian daripada perbezaan dalam skor matematik anak-anak berpunca daripada genetik. Mungkin terdapat di antara keluarga yang turut mengalami masalah diskalkulia (dyscalculia) ini. Kajian perubatan di Barat turut mendapati kanak-kanak penghidap diskalkulia (dyscalculia) mempunyai latar belakang keluarga yang turut mempunyai penghidap sindrom berkenaan. Faktor seterusnya ialah berkaitan dengan pendedahan awal matematik. Ada sesetengah ibu bapa yang mendesak anak mereka untuk belajar matematik ketika masih kecil di mana mereka masih tidak sedia untuk menerima konsep matematik. Ini menyebabkan mereka menjadi terlalu bimbang jika tidak dapat menjawab soalan matematik yang ada da membuatkan mereka berasa fobia. Faktor ke-3  ialah faktor pengajaran di sekolah. Pelajar yang lemah khususnya, mereka tidak dapat menguasai  sesuatu kemahiran itu dengan sepenuhnya. Hal ini kerana guru perlu menghabiskan sukaran pelajaran mereka mengikut waktu yang telah ditetapkan dan menyebabkan guru terpaksa mengajar dengan lebih pantas dan laju. Bagi faktor pemakanan turut menyumbang kepada berlakunya masalah diskalkulia (dyscalculia) ini. Berdasarkan beberapa penyelidikan, kajian dan penemuan, terdapat beberapa unsur penyedap makanan, bahan awet dan pewarna makanan tiruan yang dikenal pasti menjadi penggangu otak jika diambil secara berlebihan dalam tempoh yang lama terutama kepada kanak-kanak yang mengalami proses pertumbuhan. Antara makanan yang menggangu otak ini antaranya seperti antioksidan, ragi, laktosa dan sebagainya.

Contoh Makanan Yang Menjejaskan Kesihatan Otak Dan Menjejaskan Tahap Kesihatan

        Terdapat pelbagai cara yang dapat diambil untuk mengajar dan menarik minat kanak-kanak diskakulia (dyscalculia) ini untuk belajar matematik. Antaranya ialah memberikan latih tubi dengan berulang-kali. Dengan cara ini kanak-kanak akan lebih mengingati nombor dan teknik-teknik pengiraan. Seterusnya, pengunaan bahasa yang mudah dan senang untuk difahami ketika menyampaikan ilmu matematik. Guru hendaklah mengunakan bahasa dan teknik penyampaian yang mudah untuk difahami oleh para pelajar. Di samping itu, para pendidik juga perlu memberi penghargaan dan pujian untuk mengelakkan kanak-kanak berasa cepat mengalah dan pemberian hadiah dan penghargaan ini dapat meningkatkan keyakinan dan minat kanak-kanak ini untuk belajar. Pendidik juga perlulah menggunakan kreativiti untuk mengajar kanak-kanak berkenaan matematik ini. Contohnya pengunaan kertas warna yang menarik boleh dijadikan bahan dalam mengajar matemaik kepada kanak-kanak. Guru juga boleh mengunakan alat bantu mengajar yang pelbagai dalam menarik minat pelajar untuk belajar. Contohnya, dengan mencipta permainan kotak misteri matematik untuk pelajar. Melalui permainan kotak misteri matematik ini, guru akan memainkan lagu dan kemudiannya lagu tersebut akan diberhentikan dan pelajar yang memenang kotak misteri matematik ini ketika lagu berhenti perlu menjawab soalam matematik. Dengan adanya permainan yang menarik ini kanak-kanak akan berasa seronok untuk belajar.
                         
Contoh Teknik Pengajaran Untuk Kanak-Kanak Diskalkulia (Dyscalculia)

        Kesimpulannya, sokongan keluarga amatlah penting kepada kanak-kanak diskalkulia (dyscalculia). Mereka ini amat memerlukan sokongan daripada anggota keluarga terutamanya ibu bapa. Sebagai ibu bapa yang prihatin dengan perkembangan anak-anak, ibu bapa perlulah sentiasa memantau dan memberi tunjuk ajar dalam membantu anak-anak mereka yang mempunyai masalah pembelajaran ini. Ibu bapa perlulah sentiasa memberi peluang dan ruang kepada anak-anak mereka untuk terlibat dengan aktiviti pengiraan ataupun perhitungan seperti dengan membawa anak-anak ini ke kedai untuk membeli barang dan sebagainya. Melalui pendedahaan dan kaedah ini ia secara tidak langsung dapat meningkatkan pengetahuan kanak-kanak dalam pengiraan matematik.

Bibliografi:

Khazriyati Salehuddin. (2018). Psikolinguistik Penerokaan Minda Berdasarkan Bahasa. Selangor: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi.

Kamus Dewan Edisi Keempat. (2005). Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.

Nur Arzuah Abdul Rahman. Masalah Pembelajaran Spesifik. Diperolehi pada 28.11.2022 daripada https://news.amdi.usm.my/fullnews.php

7 comments:

Pemerolehan Bahasa Pertama Pada Awal Usia Anak Kecil

     Pemerolehan Bahasa Pertama Pada Awal Usia Anak Kecil                 Anak merupakan cahaya mata anugerah Tuhan Yang Maha Esa kepada pas...